Kökets Favoriter

Köp- och leveransvillkor

Uppdaterad


1. Allmänt

2. Priser och betalning

3. Fraktsätt och speditörer

4. Leveranser

5. Försening

6. Avbokning

7. Ångerrätt och retur

8. Återbetalning

9. Ej uthämtade paket

10. Reklamation

11. Tvist

12. Personuppgifter


1. Allmänt

Kökets favoriter säljer varor med leverans inom Sverige. Via vår finska e-butik Makujakauppa kan du få leverans till Finland via www.makujakauppa.fi/.

Beställningar tas enbart emot via www.koketsfavoriter.se/ För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor om din beställning.

Efter att ha beställt från koketsfavoriter.se förbinder du dig att bevaka din inkorg  då all kommunikation rörande din order sker via mail. Du kan alltid följa din beställning via länken i orderbekräftelsen.

Kökets favoriter förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger. Kökets favoriter reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem och felaktig artikelinformation.


2. Priser och betalning

Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

Kökets favoriter samarbetar med Klarna för att kunna erbjuda dig som kund alternativa betalmetoder. Du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning.

Betalinstruktioner mailas ut av Klarna i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturor har en förfallotid på 14 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du under steg 3 i vår kassa samt hos Klarna.se.


3. Fraktsätt och speditörer

Kostnaden för respektive fraktsätt framgår i kassan. Hos Kökets favoriter kan du välja mellan följande fraktsätt:

Prioriterad leverans
Mindre försändelser skickas som varubrev med Postnord eller Premo till din dörr eller brevlåda. Större försändelser skickas som paket till det Postnord- eller Schenkerombud du väljer.

Standardleverans
Detta fraktalternativ är gratis vid beställning över 499kr. Mindre försändelser skickas som varubrev med PostNord eller Premo och levereras vid din dörr eller brevlåda. Större försändelser skickas som paket till ditt närmaste Schenkerombud.

Hemleverans med Best (18.00-22.00)
Få ditt paket levererat fram till dörren. Datum för leverans väljer du själv via en länk i det sms som du får av Best. Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet. Om du inte är anträffbar när leveransen sker lämnas paketet vid dörren på mottagarens ansvar.

Genom att fylla i ditt postnummer i kassan kan du se om vi kan erbjuda hemleverans till just ditt postnummer.

* Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar PostNord och DB Schenker med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 62, samt 89-98.

** Leverans sker i enlighet med de uppgifter som anges vid beställningstillfället. Du som kund har därför ett ansvar att ange korrekta uppgifter. Om leverans skett enligt avtal men det visar sig att uppgifterna inte är korrekta, är det utom Kökets favoriters ansvar.


4. Leveranser

Den totala leveranstiden för beställningen presenteras endast i kassan, där även frakttiden är inräknad beroende på valt fraktsätt. Hur snart en vara kan skickas (frakttid ej inräknad) står angiven på respektive produktsida.

Av miljöskäl och god service försöker vi alltid att samleverera din beställning.


5. Försening

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen. 

Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure, (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar Kökets favoriter inte för förseningarna.

         

6. Avbokning

Varor som finns att beställa är varor som finns i lager hos oss eller vår leverantör. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos oss eller de leverantörer vi samarbetar med avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning skickas den informationen till dig via mail.


7. Ångerrätt och retur

Som kund har du 30 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit varan) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal.

Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 30 dagar från det att du mottagit beställningen och utan dröjsmål skicka tillbaka varan till oss.

Om du vill utnyttja din ångerrätt behöver du alltid kontakta kundservice först. Du får då en retursedel via mail.

OBS! Skicka aldrig tillbaka varor utan att först ha kontaktat kundservice, då det leder till förlängda hanteringstider.   

Följande varor undantas från ångerrätten och kan inte returneras:

- Livsmedel

- Öppnade och/eller använda varor

- Ångerrätten gäller inte defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.

Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 28 dagar återbetalas hela beloppet. Om varans kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning komma att göras.

Lägg varan i dess originalförpackning (om den hade någon). Det är viktigt att du förpackar varan med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad, klistra aldrig returetiketten direkt på originalförpackningen. Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig. Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen tills dess att returen är mottagen av oss.            

Vid ångrat köp står du som kund för kostnad för returfrakten på 59 kronor. Returfrakt som bekostats utav kunden själv ersätts inte i efterhand.

För att byta din vara mot en annan returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.


8. Återbetalning

Är beställningen redan betald kontaktar Klarna dig för återbetalning av återstående belopp. Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Kökets favoriter erhållit varan  i retur.

Är fakturan inte betald rekommenderar vi att du rapporterar en retur till Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift under tiden det tar för oss att motta och hantera din retur. Det gör du enkelt på klarna.se eller via Klarnas app.

När vi har registrerat returen justeras beloppet och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via mail. Returkostnaden om 59 kronor kvarstår på din betalning eller faktura efter mottagen retur. Om du betalt för frakten från Kökets favoriter så kvarstår även denna när du nyttjar din ångerrätt.


9. Ej uthämtade paket

För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr.

Ej utlösta paket omfattas inte av ångerrätten.


10. Reklamation

När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte t.ex fel orsakade av normalt slitage. Reklamation sker via mail till info@koketsfavoriter.se. Bifoga alltid bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet. Kökets favoriter förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.

Reklamation till Kökets favoriter ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år.


11. Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Kökets favoriter alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Kökets favoriter avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Kökets favoriter förbinder sig då att följa ARN's utslag.

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

ARN:s webbplats

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.


12. Personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter.

Om du beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut ditt förnamn och efternamn för att mottagaren ska känna sig trygg i att hämta ut beställningen.

För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid reklamationer, transportskador eller annat, kontakta oss här

Guide taggad med: Köpvillkor leveransvillkor